شاید جالب باشد بدانید در سالها یاخیر، آموزش موسیقی به کودکان، نسبت به سایر آموزش ­های اختیاری و انتخابی اهمیت فراوانی یافته است. اما آمار دقیقی از کودکانی که در حال آموزش موسیقی هستند در دست نداریم. ولیکن رشد روز­افزون برنامه های آموزشی مرتبط، دلیلی بر این مدعاست. آموزش صحیح موسیقی از مسائل قابل توجه در یادگیری موسیقی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت  “آموزش ریتم”  یکی از مواردی ست که در نگرش­ های مطرح و قابل استناد موسیقی کودک، از جایگاه ویژه ­ای برخوردار است.

در نگاهی کلی، آدمی فردی ریتم پذیر، سرزنده، کنشگر، حساس و پذیرای مسئولیت است. انسانی که می­ تواند محرک‌­های بدنی و روانی را دریافت کند و با نرمش تمام به آن واکنش نشان دهد. کسی که به آسانی با بازداری­‌های سنتی خو نمی­‌گیرد بلکه سعی می­‌کند خود را بیان کند و خلاق باقی بماند.

واقع گرایی عقلانی زمانه­‌ی ما، بیش از همیشه به انسانی نیاز دارد که با توانایی ­اش در بیان شخصی، در برابر روزمر­گی­ ها رنگ تازه‌­ای بیافریند و پدیده­ ی تازه­ ای را خلق کند. پرورش چنین انسانی در بستر آموزش صحیح موسیقی امکان پذیر است. چنین انسانی در معنای حقیقی برازنده­ ی واژه ­ی “هنرمند” خواهد بود. اگر از این دریچه به آموزش موسیقی بنگریم بار دیگر به جایگاه ” ریتم و حرکت و بازی­ های حرکتی” پی خواهیم برد.

بدن ما ساختاریست که بی وقفه خواستار حرکت است. اگر کودکان نتوانند بدن­‌هایشان را به شکل­‌های مناسب به حرکت در­آورند، آنگاه به سرکشی و بازی ‌های پر سر و صدا روی می­‌آورند. چنانچه کودکی را در بکرترین لحظاتش با خود رها کنیم و بازی­‌هایش را از دور بنگریم بی‌درنگ به توانایی­‌های او در بیان ­گری پی می‌­بریم: کودکان به شکل طبیعی صحبت کردنشان را با آواز در­می­‌آمیزند و کلمات را در بازی­‌هایشان تقلید می­‌کنند و با قافیه­‌ها کلنجار می­‌روند وعبارات موزون می­‌سازند… .

با استفاده‌ی مناسب از این ویژگی­‌های ذاتی­ست که  پرورش انسان ریتم ­پذیر میسر خواهد بود. در آموزشگاه موسیقی سازنو شما می‌توانید استعداد کودک خود را کشف کنید تا او را در جهت آموزش صحیح موسیقی سوق دهید.

از آنچه رفت، نیک پیداست که  به کارگیری بدن کوبه و بازی­‌های حرکتی، جز لاینفک آموزش موسیقی به کودکان است.

یادداشتی بر اساس مقاله ی “انسان ریتم پذیرو آموزش او” از دروتی گونتر(کتاب رهیافت ارف شولورک).